Thursday, March 29, 2018

Μάνος Καστρινάκης: «Πολύ υψηλό το επίπεδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Κρήτη»


Την ευκαιρία να γνωρίσουν το «Ράλλυ Κρήτης» είχαν οι σπουδαστές του τμήματος Μηχανοτρονικής του ΙΕΚ ΑΚΜΗ στο Ηράκλειο Κρήτης. Εισηγητής του σεμιναρίου που πραγματοποιήθηκε ήταν ο έμπειρος οδηγός αγώνων ράλλυ, Μάνος Καστρινάκης, ο οποίος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην ιστορία της διοργάνωσης, στις ειδικές διαδρομές και στους κανονισμούς.
Να σημειωθεί ότι το «Ράλλυ Κρήτης» ξεκίνησε το 1979 και φέτος συμπληρώνονται 40 διοργανώσεις.
Μετά το πέρας του σεμιναρίου σε ερώτηση που του έγινε σχετικά με τις ομοιότητες και τις διαφορές που υπάρχουν από το 1979, οπότε και ξεκίνησε η διοργάνωση, μέχρι σήμερα, απάντησε: «Η μόνη ομοιότητα που υπάρχει είναι η ύπαρξη ανθρώπων στον Αγωνιστικό Όμιλο Κρήτης, οι οποίοι αγαπούν πολύ τα ράλλυ και τα διοργανώνουν για να τρέχουμε όλοι εμείς οι οδηγοί και οι συνοδηγοί. Αυτή είναι η μοναδική ομοιότητα.
Από το 1979 ως σήμερα έχουν αλλάξει πάρα πολλά, ειδικά σε ότι έχει να κάνει με τους κανόνες ασφαλείας. Για να συμμετέχει κάποιος σε ένα ράλλυ πρέπει να έχει ένα πολύ καλά εξοπλισμένο, από πλευράς ασφαλείας,  αυτοκίνητο και τα τεστ που περνούν οι διοργανωτές για να πάρουν έγκριση τόσο από την ομοσπονδία των αγώνων ράλλυ όσο και από την αστυνομία είναι πολύ αυστηρά. Για να σχεδιαστεί και στη συνέχεια για να διοργανωθεί ένα ράλλυ υπάρχουν πάρα πολύ αυστηροί κανόνες και κάποιες προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται και γι’ αυτό η προετοιμασία για τη διοργάνωση του Ράλλυ Κρήτης ξεκινά περίπου 7-8 μήνες πριν».

Σχετικά με τις αλλαγές στο κομμάτι της τεχνολογίας, ανέφερε: «έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Παλαιότερα έπαιρνες ένα αυτοκίνητο όπως ήταν από την αντιπροσωπεία, έβαζες 4 λάστιχα και έτρεχες. Τώρα πλέον δεν μπορεί να γίνει αυτό. Κάνουμε βελτιώσεις κατ’ αρχήν στον εξοπλισμό ασφαλείας. Αν μπει κανείς σε ένα αυτοκίνητο θα δει ότι υπάρχει ένα κλουβί, το οποίο προστατεύει τον οδηγό και τον συνοδηγό σε περίπτωση σύγκρουσης. Επίσης οι μηχανικοί, στην προσπάθεια τους να κάνουν τα αυτοκίνητα πιο γρήγορα, τα έχουν εξελίξει σε όλους τους τομείς. Στον κινητήρα, για να είναι πιο γρήγορα, στα φρένα για να φρενάρουν πολύ καλύτερα, στις αναρτήσεις και στο σύστημα μετάδοσης, το σύστημα δηλαδή που παίρνει τη δύναμη από τον κινητήρα και την περνά στους τροχούς».

Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να διαθέτει ένας οδηγός αγώνων αυτοκινήτου, υποστήριξε: «το βασικότερο όλων, αυτό που βοηθά κάποιον να πηγαίνει γρήγορα, είναι να είναι ψύχραιμος. Αυτό είναι το πλεονέκτημα κάθε γρήγορου οδηγού. Πρέπει να είναι ψύχραιμος και μάλιστα υπάρχουν και τεχνικές για να κρατάει τους παλμούς του σε χαμηλούς ρυθμούς. Κάποια πράγματα αποκτώνται με την εμπειρία, όπως η ικανότητα του να περιγράφει τον δρόμο στον συνοδηγό του κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας. Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι είναι η τεχνική του, ο τρόπος που θα προσεγγίσει τη στροφή και πως θα φύγει από αυτή. Κάτι άλλο που είναι εξίσου σημαντικό αλλά είναι κάτι που ή το έχεις ή δεν το έχεις, είναι αυτό που λένε “η καρδιά”, να μπορείς να πας γρήγορα. Αυτό δεν είναι κάτι που βελτιώνεται».

Αναφερόμενος στην προσωπική του εμπειρία από τα ράλλυ, δήλωσε: «Παρακολουθούσα από μικρός και μόλις έβγαλα το δίπλωμα, έτρεξα! Έτρεξα για να τρέξω! Ξεκίνησα από τοπικούς αγώνες, από το Ράλλυ Κρήτης, έχω συμμετάσχει στο ράλλυ “Ακρόπολις”,  στο ράλλυ “Raid”, που είναι αγώνες που γίνονται στην Ελλάδα αλλά έχει διεθνείς συμμετοχές, κάτι σαν το “Παρίσι – Ντακάρ”».
Ερωτηθείς για το επίπεδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Κρήτη, ανέφερε ότι: «το επίπεδο στην Κρήτη είναι πάρα πολύ υψηλό και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι έχουμε δυο πρωταθλητές, τον Γιώργο Αναπολιωτάκη, ο οποίος είναι πρωταθλητής ασφάλτου Ελλάδος και τον Δημήτρη Κτιστάκη, ο οποίος είναι πρωταθλητής στα δικίνητα αυτοκίνητα. Στην Κρήτη έχουμε το πλεονέκτημα να έχουμε γλιστερές ειδικές διαδρομές, με αποτέλεσμα οι οδηγοί μας να βελτιώνουν πολύ την τεχνική τους κι έτσι, σε διαδρομές στην υπόλοιπη Ελλάδα με καλύτερο οδόστρωμα, είναι πολύ γρήγοροι χωρίς ιδιαίτερο κόπο».
Σχετικά με την σειρά εκκίνησης των αυτοκινήτων, δήλωσε: «Το Νο1 το παίρνει ο πρωταθλητής, ή ο νικητής του περσινού αγώνα, αν δεν πρόκειται για αγώνα πρωταθλήματος. Όταν ολοκληρωθούν οι συμμετοχές, οι διοργανωτές κατατάσσουν τους συμμετέχοντες ανάλογα με την κατηγορία του αυτοκινήτου τους. Για παράδειγμα, αυτοκίνητα μεγαλύτερων κατηγοριών μπαίνουν στην αρχή. Στη συνέχεια μπαίνουν τα πληρώματα εκείνα που θεωρούνται πιο γρήγορα σε κάθε κατηγορία και όσα θεωρούνται πιο αργά πάνε λίγο πιο πίσω».
Τέλος αναφέρθηκε και στον ρόλο της μηχανικής υποστήριξης σε έναν αγώνα αυτοκινήτου, που πρέπει να γνωρίζουν οι σπουδαστές του ΙΕΚ ΑΚΜΗ, λέγοντας: «η προετοιμασία είναι πάρα πολύ σημαντική, θα πρέπει να μελετήσουν με το πλήρωμα το είδος των ειδικών διαδρομών και να προσαρμόσουν το αυτοκίνητο στις ανάγκες κάθε διαδρομής. Αυτό έχει να κάνει με όλα τα επιμέρους κομμάτια του αυτοκινήτου, ανάρτηση, κινητήρα, λάστιχα, μετάδοση. Χρειάζεται να αφιερώσουν πολλές ώρες οι μηχανικοί σε αυτό.
Ο οδηγός κάνει μια δοκιμή, αποφασίζει για παράδειγμα ότι αυτή η ανάρτηση δεν βολεύει άρα ο μηχανικός πρέπει να την αντικαταστήσει όσες φορές χρειαστεί μέχρι να βρει αυτή που θα αρέσει στον οδηγό. Χρειάζεται να έχει πολύ υπομονή ο μηχανικός. Είναι καλό να μπει μέσα στο αυτοκίνητο ώστε να έχει τις ίδιες εμπειρίες με τον οδηγό, άρα πρέπει να γνωρίζει γρήγορη οδήγηση. Την ημέρα του αγώνα πρέπει να είναι πολύ σωστά προετοιμασμένος, καθώς την ώρα του αγώνα δεν έχει στη διάθεση του όσο χρόνο θέλει για να αλλάζει τις ρυθμίσεις. Η επισκευή έχει συγκεκριμένο χρόνο, 10, 30 ή 45 λεπτά.
Ο μηχανικός θα πρέπει να έχει ένα πρωτόκολλο, ώστε να ξέρει πως πρέπει να ενεργήσει σε κάθε περίπτωση για να μην χάνει χρόνο. Πολλοί μηχανικοί το κάνουν αυτό εμπειρικά αλλά οι κορυφαίοι μηχανικοί είναι προετοιμασμένοι. Καταγράφουν σενάρια, μένουν στο συνεργείο τους και αλλάζουν μια ανάρτηση, έναν κινητήρα ή ένα σασμάν στο αυτοκίνητο σε ρυθμό αγώνα, για να είναι έτοιμοι όταν χρειαστεί».



   Μένια Σιδεράκη (Φοιτήτρια Αθλητικής Δημοσιογραφίας ΙΕΚ ΑΚΜΗ Ηρακλείου Κρήτης)
Ραφαέλα Κατσουλάκη (Φοιτήτρια Δημοσιογραφίας ΙΕΚ ΑΚΜΗ Ηρακλείου Κρήτης)
Φωτογραφίες: Ραφαήλ Λασηθιωτάκης (Φοιτητής Φωτογραφίας ΙΕΚ ΑΚΜΗ Ηρακλείου Κρήτης)