Wednesday, May 24, 2017

Ηράκλειο… 1640





Οι φοιτητές των τομέων Τουριστικών και Δημοσιογραφίας του ΙΕΚ ΑΚΜΗ Κρήτης την Τετάρτη (17/5) είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν μέσω συγχρόνων εφαρμογών, στο Ηράκλειο όπως αυτό ήταν κατά την περίοδο της Ενετοκρατίας το 1640. Στη συνέχεια επισκεφτήκαν το infopoint που έχει δημιουργήσει ο δήμος Ηρακλείου με σκοπό την προβολή της πόλης.
Ο δήμος Ηρακλείου σε συνεργασία με το Ι.Τ.Ε. ανέπτυξαν μέσω εφαρμογών μια «διαφορετική» ξενάγηση η οποία γίνεται μέσω τάμπλετ. Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης οι επισκέπτες μπορούν με την βοήθεια GPS να βλέπουν πως ήταν η πόλη του Ηρακλείου κατά τη διάρκεια της Ενετοκρατίας. Η ξενάγηση ξεκινά από την πλατεία των Λιονταριών και καταλήγει στην πλατεία των 18 Άγγλων με την ξεναγό να δίνει μια πλήρη εικόνα του Ηρακλείου ή Κάντια όπως ονομαζόταν.
Οι φοιτητές- επισκέπτες παρακολούθησαν ενθουσιασμένοι την ξενάγηση αυτή αφού μέσω των ειδικών εφαρμογών είδαν πως ήταν μερικά από τα διασημότερα κτήρια και ιστορικά μνημεία του Ηρακλείου το 1640. Όταν τελείωσε η υπαίθρια ξενάγηση επισκέφτηκαν το infopoint που έχει δημιουργήσει ο δήμος Ηρακλείου και είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια δεύτερη ξενάγηση, μέσω διαδραστικών πινάκων, σε όλη την Κρήτη και στα σπουδαιότερα ιστορικά μνημεία της.
Ο υπεύθυνος της εκδρομής, Βαγγέλης Ταλιούρης ερωτηθείς να απαντήσει για την ξενάγηση, τόνισε:
Κατά πόσο νομίζεται ότι αυτή η ξενάγηση θα βοηθήσει τους τομείς Τουριστικών και Δημοσιογραφίας;"Εκτιμώ ότι θα τους βοηθήσει όσον αφορά το κομμάτι των επαγγελματικών. Τα μεν στελέχη στα τουριστικά θα βοηθηθούν προκειμένου να ξέρουν πρώτον τα εργαλεία προώθησης και διαφήμισης του προορισμού που λέγεται Ηράκλειο και την ιστορία του, μέσα από διαδραστικά και τεχνολογικά μέσα, αλλά και συγκεκριμένα το γραφείο των πληροφοριών του δήμου Ηρακλείου, το όποιο είναι ένα καινοτόμο πρότζεκτ που γίνεται αυτή τη στιγμή στην πόλη μας. Στους δε δημοσιογράφους είναι σημαντικό να βλέπουνε πως μια οργανωμένη πολιτεία ένας δήμος εφαρμόζει κάποιες πολιτικές προώθησης του προορισμού και στη συνέχεια επειδή είναι η δουλειά τους να επικοινωνούν με νέα μέσα τεχνολογίας να μπορούν να το καλύψουν και να το επικοινωνήσουν με τη σειρά τους".
Έπειτα το λόγο πήρε η αρχαιολόγος του δήμου και ξεναγός Κάλια Νικολιδάκη, η οποία τοποθετήθηκε στο πλαίσιο της επίσκεψης του ΙΕΚ ΑΚΜΗ Κρήτης στο Ηράκλειο της Ενετοκρατίας:
Ποια ηλικιακά γκρουπ έχουν παρακολουθήσει αυτήν την ξενάγηση;"Οι ξεναγήσεις ξεκινούν από την τετάρτη δημοτικού μέχρι την τρίτη λυκείου και εννοείται και μεγαλύτερες ηλικίες όπως εσείς".
Η ξενάγηση απευθύνεται μόνο σε Έλληνες ή και σε γκρουπ τουριστών; "Σε αυτή τη φάση είναι για Έλληνες αλλά αναλαμβάνουμε και κάνουμε ξεναγήσεις σε προγράμματα εκπαιδευτικών που έρχονται με Erasmus που είναι ξένοι. Αλλά δεν είναι ακόμη για τους τουρίστες είναι κάτι που πρέπει να δούμε πως θα λειτουργήσει".
Στο μέλλον υπάρχει αυτή η δυνατότητα ξεναγήσεις σε τουρίστες ώστε να προελκύσουμε και άλλο κόσμο;"Ο στόχος αρχικά ήταν αυτός, ωστόσο η διαδικασία, ποιος θα παίρνει τα τάμπλετ, πως θα γίνεται όλο αυτό το θέμα, δεν καθορίστηκε. Έχουν γίνει όμως σεμινάρια σε ξεναγούς, οι οποίοι έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον στο να μπορέσουν να διαμορφώσουν την ξενάγηση τους και να χρησιμοποιούν τα τάμπλετ δεν ξέρω κατά πόσο θα υλοποιηθεί πάντως θα ήθελα πολύ να γίνει".
Για την ξενάγηση χρησιμοποιούμε και τάμπλετ τα οποία έχουν ένα ακριβό κόστος. Πέτυχε το σκοπό του ο δήμος Ηρακλείου σε όλη αυτή η ενέργεια;"Πιστεύω ότι επετεύχθη ο στόχος. Το πρόγραμμα ήταν χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και αφορούσε την ηλεκτρονική περιήγηση στην πόλη καθώς και τον τουριστικό οδηγό που είναι επίσης εγκατεστημένος στα τάμπλετ".
Παράλληλα είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον Εντεταλμένο Σύμβουλο Τουρισμού και υπεύθυνο του infopoint, GianAndreaGarancini ο οποίος μας είπε τα εξής:
Παρακολουθήσαμε μια εξαιρετική έκθεση και μια πάρα καλή ξενάγηση που μαθαίνει τόσο στους Ηρακλειώτες όσο και στους επισκέπτες που δεν κατοικούν στο Ηράκλειο πως ήταν το Ηράκλειο και ταυτόχρονα παρακολουθούν πως είναι τώρα. Κατά πόσο πιστεύετε ότι βοηθάει αυτό στην προσέλευση κόσμου στην πόλη μας; "Εδώ στο infopoint που είναι ένα κόσμημα και λόγω της στρατηγικής του θέσης στο κέντρο της πόλης, αλλά κυρίως για τα μηχανήματα και τις εφαρμογές που διαθέτει που πραγματικά είναι από τα καλύτερα στον κόσμο και έχουν βραβευτεί. Δεν εξυπηρετεί μονάχα τον σκοπό της εξωστρέφειας, της ενημέρωσης των επισκεπτών-τουριστών κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν. Λειτουργεί και ως σημείο ενημέρωσης για τους Ηρακλειώτες σε ότι αφορά την πόλη τους. Οι ξεναγήσεις που γίνονται δεν είναι αποκλειστικά για τους επισκέπτες, θα έλεγα ότι είναι πρωτίστως για τους Ηρακλειώτες. Γι αυτό και σχεδόν καθημερινά υπάρχουν σχολεία που έρχονται εδώ και μαθαίνουν την κρυμμένη και άγνωστη για πολλούς ιστορία της πόλης, χάρη στις ξεναγήσεις μέσω τάμπλετ και των εφαρμογών που βρίσκονται στο κέντρο της πόλης. Σε κάθε τουριστικό προορισμό που λέγεται ή μπορεί να ονομαστεί ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ το infopoint αποτελεί το κέντρο της ενημέρωσης".
Πόσο καιρό λειτουργεί το infopoint;"Το infopoint λειτουργεί εδώ και περίπου δύο χρόνια. Δεν ήταν γνωστό και ήταν και κρυμμένο, δεν υπήρχε καν σήμανση έξω. Τώρα επειδή δεν υπήρχε μια στρατηγική προβολής της πόλης προς τους ξένους επισκέπτες ή προς τους μη Ηρακλειώτες, το infopoint δεν υπήρχε καν στους χάρτες. Τώρα με τη νέα πολίτική που ακολουθείται καθημερινώς για την ενημέρωση και για την προβολή της πόλης infopoint υπάρχει στους χάρτες και είναι επισκέψιμο".
Ποιες είναι οι αντιδράσεις των επισκεπτών όταν καταλαβαίνουν ότι μπορούν να γνωρίσουν όλη την Κρήτη μέσα από εδώ; "Θετικές. Το infopoint του δήμου Ηρακλείου ενημερώνει σε θέματα ιστορίας όλης της Κρήτης γιατί βλέπουμε την Κρήτη ως ενιαία παρόλο που δίνεται έμφαση στο Ηράκλειο. Στο infopoint έχουμε ως στόχο όταν μπαίνει κάποιος μέσα και έχει ερωτήσεις να τις απαντήσουμε. Δεν υπήρχε εύκολη πρόσβαση στην ενημέρωση σχετικά με το τουριστικό Ηράκλειο χτίζεται αυτό καθημερινά και με τους φορείς του τουρισμού δημόσιους και ιδιωτικούς. Δημιουργήσαμε σχεδόν από το μηδέν αυτή τη λειτουργία ώστε να μπορεί ο επισκέπτης να πάρει την απάντηση του και να φύγει ευχαριστημένος".
Συνεργάζεστε με το ΙΤΕ και στο μέλλον προβλέπεται και άλλη συνεργασία μεταξύ σας, μιλήστε μας λίγο για αυτό."Πρόκειται για καινούριες εφαρμογές που θα είναι έτοιμες σε περίπου ένα χρόνο. Δεν θα αλλάξει τίποτα από ό,τι υπάρχει τώρα γιατί είναι ήδη πολύ λειτουργικό αυτό το εκπαιδευτικό εργαλείο. Θα είναι κάτι καινούριο, διαφορετικό όπως τρισδιάστατες εφαρμογές οι οποίες δεν θα είναι μόνο μέσα στο infopoint αλλά και στις ξεναγήσεις και για τις εκθέσεις. Οι εφαρμογές θα έχουν πολλές χρήσεις, θα είναι «ανατάξιμες». Γιατί αυτά που βλέπουμε εδώ δεν μπορούν να μεταφερθούν έξω. Εμείς λοιπόν με τη βοήθεια νέων λειτουργιών θέλουμε να δώσουμε στο Ηράκλειο άλλα εργαλεία προβολής έτσι ώστε αυτά που μπορεί να δει κανείς στο χώρο του infopoint να μπορει να το δει σε κάποια έκθεση και στο youtube ή το facebook".
Ποιες ώρες λειτουργεί το infopoint; "Ο χώρος αυτός είναι δημόσιος οπότε λειτουργεί ώρες γραφείου. Από τις 9 μέχρι τις 3 γίνονται οι ξεναγήσεις. Σκοπός μας είναι να λειτουργεί και τα απογεύματα και το Σάββατο. Στο νομικό πλαίσιο που υφίσταται τώρα δεν είναι δυνατόν αλλά το καλοκαίρι θα προσπαθήσουμε να λειτουργεί και το απόγευμα".
Η ξενάγηση αυτή θεωρείτε απαραίτητη για κάθε Ηρακλειώτη ο οποίος αγαπάει την πόλη του και θέλει να γνωρίζει τα πάντα για αυτήν. Άλλωστε ένας λαός χωρίς παρελθόν είναι και ένας λαός χωρίς μέλλον. Ελπίζουμε και ευχόμαστε ο Δήμος Ηρακλείου και το infopoint να εκπληρώσουν πλήρως τον σκοπό τους και να προβάλουν το Ηράκλειο.
Ειρήνη Ελένη Καλαϊτζάκη 
(Φοιτήτρια Δημοσιογραφίας ΙΕΚ ΑΚΜΗ Κρήτης)